Mysterieus Paaseiland

16 november 2014 - Buenos Aires, Argentinië

Paaseiland, het meest afgelegen eiland ter wereld. In een omtrek van 3000 km geen land te bekennen. Ik zou er over heen gevlogen zijn maar Arco wilde er heel graag stoppen. En omdat het vliegtuig van Tahiti naar Santiago de Chili er een tussenlanding maakte, zijn we er maar een paar dagen gebleven. Wat ben ik blij dat we er gestopt zijn want het is een geweldig eiland. Paaseiland is het meest bekend om zijn beroemde beelden, waarvan niemand echt weet hoe ze op hun plek zijn gekomen. Maar Paaseiland heeft ook mooie natuur en een leuke sfeer: een mengeling tussen Polynesië en Zuid Amerika.

Maar Paaseiland is natuurlijk vooral de poppetjes, chique ook wel Moai genoemd. Er staan er nog vele op verschillende plekken. Hoe en waar ze gemaakt zijn is redelijk bekend. Een raadsel blijft hoe de Moai naar hun plaats gebracht zijn. Vele opties gehoord en gelezen maar de meest waarschijnlijke moet gewoon de goddelijke weg zijn geweest. Mana (een god) beval het poppetjes 's nachts naar hun plek te gaan en de volgende dag was het geregeld. Slepen van de duizenden kilo's zware Maoi over hout en aardappels lijken minder logisch en erg lastig.

Wij hebben het eiland verkend met een klein jeepje. De eerste dag langs alle hoogtepunten via een goede weg. De tweede dag een alternatieve route verzonnen lang de kust. Deze werd hobbeliger en hobbeliger maar we waren al een stuk op weg en hadden geen zin om direct om te draaien. Het kon immers niet ver zijn. Zigzaggend over de keien en hobbels kwamen we een groepje paardrijders met gids tegen. No auto, no auto impossible, you look. Niet wat je wilt horen circa 1,5 kilometer voor de hoofdweg. En ja hoor, een klein stukje verder een steile afdaling met vervelende gaten en rotsen. Misschien zonder schade naar beneden, maar omhoog??
Het risico niet genomen om tussen twee onbegaanbare heuveltjes vast te komen zitten en weer rechtsomkeerd gemaakt. De ochtend was voorbij en alleen een vreselijke weg en mooi stukje kust gezien. Gek genoeg geen andere auto's gezien. 'S Middags nog wat Moai bekeken en nog gezwommen. De kinderen hadden nu wel genoeg van al die poppetjes, tijd voor belangrijkere zaken.

Inmiddels zijn we in Buenos Aires aangekomen maar het scheelde weinig of we hadden in Santiago onze vlucht gemist naar Buenos Aires. We hadden ruim op tijd ingecheckt en we gingen op tijd naar onze gate. Omdat we nooit zin hebben om in de lange rij te gaan staan, wachten wij altijd even tot de meeste mensen in het vliegtuig zitten en dan gaan wij ook in de korte rij staan. We hadden totaal niet meer naar de tijd gekeken omdat wij ervan overtuigd waren dat we bij de goede gate zaten ...... niet dus! Toen we aan de beurt waren zei de stewardess dat we in de verkeerde rij stonden, we moesten twee gates verder zijn. Oeps, en nu zagen we ook dat over 10 minuten ons vliegtuig zou vertrekken en hoorden we opeens dat onze naam omgeroepen werd. Wij rennen en gelukkig konden we nog mee, maar het zal je gebeuren! In de toekomst maar weer beter opletten, we worden iets te nonchalant.

Ioranna (Polynesische groet)

1. Henk Krook:
    17 november 2014
    zou vast erg spannend geweest zijn, met zo'n jeepje van de berg af. En dan ook weer naar boven is nog veel spannender. En dan met al jullie vliegervaring ook nog een vliegtuig bijna missen ? Wij zeggen zelf altijd Hoe kunnen die mensen nou nooit op tijd zijn ? Maar ja zo zie je maar. Overigens is het Moai gehalte daar wel erg hoog. Je hoeft ze kennelijk niet op te zoeken, want we zien ze nogal veel ! Nog veel plezier daar en de groetjes van onz
  2. Gerda:
    17 november 2014
    Eiland van de poppetjes, maar heel leuk om te zien al die verschillen. Ik zie jullie al over het vliegveld rennen met z'n allen, klapten de mensen ook nog toen jullie binnenkwamen, dat is dan ook zo leuk. Jorja en Timo zingen jullie nog wel eens : my Bonny is over the ocean, my Bonny is over the sea. Please bring back my Bonny to me ? Oma wel hoor en het schiet al lekker op.
    Jullie allemaal nog veel plezier, liefs en kussen
  3. Monique:
    21 november 2014
    Dit keer geef ik de kinderen gelijk: Iets te veel poppetjes!

Fijn vervolg van jullie trip!
  4. Ome Hugo:
    26 november 2014
    Hallo Linda,
    Alvast hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik hoop dat je met elkaar nog een mooie verjaardag hebt.
    Veel liefs,
    Jannie
  5. Sandra en Willem:
    27 november 2014
    Bizar, al die beelden. Net zo mystiek als bijvoorbeeld in Peru. Hoe kregen die gasten dat toch in hemelsnaam voor elkaar! Gaaf, hoor.
  6. Marjon, Hugo, Bas & Anne:
    28 november 2014
    Hallo familie en Linda speciaal,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Probeerde je te bellen, maar krijg geen verbinding; telefoon staat uit ?!

Hadden we even bij kunnen kletsen.
    Nog maar 4 weken dan zijn jullie weer thuis. Kleppen we dan!
    Heel veel plezier nog en tot gauw.
    Groetjes, Marjon, Hugo, Bas & Anne
  7. Theo en Wil:
    3 december 2014
    Ha! wat bijzonder 28 november, nog gefeliciteerd hoor en heel veel mooie jaren met elkaar!
  8. Maureen:
    11 december 2014
    Hallo Vissertjes,

Als jullie terug zijn kunnen jullie alle radio-reportages terugluisteren. Maaike en Gaja hebben net even de foto's gekeken en de reportage geluisterd.
    Jullie stemmen horen is erg leuk.

Misschien kunnen jullie dit nu al terugluisteren?

Veel plezier in Florida.