Tropisch regenwoud, idyllische stranden, koraalrif, watervallen en cheescakes!

23 september 2014 - Atherton, Australië

Na onze week in het 'red center' zijn we nu met onze neus in de 'groene' boter gevallen. Het noorden van Queensland kenmerkt zich door tropisch regenwoud dat uitkomt op het strand. In zee ligt het beroemde Great Barrier Reef waar je kunt snorkelen. Het achterland van Cairns, the Atheron Tablelands, is een prachtig heuvelachtig landschap met boerderijen, tropisch regenwoud, watervallen, een mysterieus park en allemaal heerlijke zelf geproduceerde lekkernijen zoals cheescakes, kaasplateaus, chocola en aardbeien. Een stukje het binnenland in ligt het Undara NP waar moeder natuur ons weer versteld heeft doen staan van een prachtig staaltje natuurschoon. En dit alles samen met opa en oma die de komende vier weken in hun eigen camper achter onze camper aanrijden.

Het is heel even wennen voor opa en oma maar algauw hebben ze de 'campingslag' ook te pakken. De strikte scheiding in een dames en een herenkant heeft oma nu ook door. De eerste dagen langs de kust naar Cape Tribulation gereden en vooral veel van zon, zee en strand genoten. Na een week afscheid genomen van het strand/zee afscheid genomen en het hoger gelegen achterland bezocht. Bij Granite Gorge de rockwallaby's gevoerd en op de bijgelegen camping ( stuk grond met bomen en af en toe ergens een stroompunt ) fikkie gestookt met zelf verzameld brandhout en daarna lekker marshmallows roosteren.

De dagen erna rustig aan gedaan met veel school en wat uitstapjes. Vooral de cheesecakes werden aan een vergelijkend warenonderzoek onderworpen. Op nummer 1 de Sicilian cheesecake en op nummer 2 de carrot cake ( was een cheesecake  waar het bordje verkeerd stond).

Onderweg zien we overal folders waar reclame voor het Paronella Park wordt gemaakt.
Paronella Park is een mysterieus park, het zou de nr. 1 attractie van Queensland zijn. Maar wat het nu precies is wordt ons niet geheel duidelijk. We besluiten de gok te wagen en een klein stukje om te rijden. Het blijkt een park met een mooi verhaal te zijn. In het kort is het een park gemaakt door een hele rijke Spanjaard in de jaren 30, hij wilde iets met zijn geld doen en besloot een mooi stuk land te kopen en hier een kasteel met park te bouwen voor zijn familie. Het park is om een prachtige waterval gebouwd. Het huis bestond uit een restaurant, danszaal, filmzaal en er waren ook tennisbanen. Het tragische van het park is dat het vaak wordt getroffen door overstromingen. Nu zijn er alleen nog ruïnes over maar toch komt het verhaal weer tot leven. Nr. 1 attractie is iets teveel eer maar wij vonden het het omrijden meer dan waard.

Een stuk het binnenland in ligt het Undarra NP. Dit is een oud vulkanisch gebied waarin zich 'lavatubes' bevinden. Dit valt het beste te omschrijven als lava gangen. 190.000 jaar geleden is er uit een vulkaan een hele grote hoeveelheid lava gestroomd. Deze lava verspreide zich over 160 km (de langste lavastroom ter wereld) door een rivierbedding. Het bovenste gedeelte van de lava werd hard maar daaronder bleef de lava stromen omdat het niet kon afkoelen. Op deze manier zijn er allemaal 'tubes' ontstaan. Sommige zijn lange gangen van wel 800 m lang andere zijn korter en hebben prachtige bogen gemaakt. Wij vonden het indrukwekkend en stonden weer eens versteld wat voor moois de natuur ons geeft.

De komende dagen zakken wij weer verder de oostkust af :-)

1. Esther van schaik:
    26 september 2014
    super wat jullie allemaal weer meegemaakt hebben!
    de reis van je leven!
    wat heerlijk ook om die mooie foto's te zien
    en een lekker weertje toch al die tijd, wat moet het zalig zijn om zo in de natuur rond te kunnen rennen/zwemmen/rijden/klimmen!
    geniet verder!!!
    esther